PureBasic 6.30 (Beta)

Vous avez développé un logiciel en PureBasic et vous souhaitez le faire connaitre ?
Marc56
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PureBasic 6.30 (Beta)

Message par Marc56 »

PureBasic 6.30 beta 1 is ready !

Fred (traduction du post original sur le forum us)

Bonjour à tous,

J'espère que les fêtes se sont bien passées ! La toute nouvelle bêta de PureBasic est disponible sur votre compte en ligne. Elle inclut principalement des fonctionnalités qui étaient en suspens depuis un moment, et corrige quelques bugs persistants au passage :). C'est parti !

Code : Tout sélectionner

- Added: Brand new HID library !
- Added: Add #PB_ListIcon_NoHeaders flag ListIconGadget()
- Added: Add #PB_Explorer_NoHeaders flag ExplorerListGadget()
- Added: Add Unicode() to create a dynamic unicode string like Ascii() and UTF8()
- Added: HeaderSection/EndHeaderSection to put C or ASM code outside the main() function
- Added: #PB_InputRequester_HandleCancel to have a special return for InputRequester() if the user cancelled it
- Added: Gzip encoding support for HttpRequest(), HttpRequestMemory(), RecieveHTTPFile() and RecieveHTTPMemory()
- Added: #PB_Menu_NativeImageSize tot CreateImageMenu() and CreatePopupImageMenu() to allow larger icons in menus (Windows)
- Added: #PB_2DDrawing_FastText for DrawingMode() to use have a faster text rendering (Windows).
- Added: #PB_Mail_NoSSLCheck and #PB_Mail_WeakSSL flags for SendMail() to ease tests.
- Added: Automatic BOM handling to CreateFile() and ReadFile()/OpenFile() with #PB_File_BOM flag
- Added: Changed x,y type for DisplaySprite/DisplayTransparentSprite() from integer to float (Not supported on DX9 or DX11 subsystem)
- Added: Placeholder support for StringGadget() with #PB_String_PlaceHolder flag
- Added: PackerCallback() to monitor and abort compression.

- Updated: Splitted the 2DDrawing lib with function which doesn't needed dependencies (

- Changed: CreateImage() background color now takes full RGBA() color for 32-bit picture. #PB_Image_Transparent and #PB_Image_TransparentBlack can be used to set a transparent background with white or black antialising.
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SPH
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Re: PureBasic 6.30 (Beta)

Message par SPH »

La beta 2 est sortie

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threedslider
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Re: PureBasic 6.30 (Beta)

Message par threedslider »

Super ! Ouais pas encore testé mais ça viendra ^^
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SPH
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Re: PureBasic 6.30 (Beta)

Message par SPH »

Beta 3 sortie

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comtois
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Re: PureBasic 6.30 (Beta)

Message par comtois »

@Guillot a fait un sacré boulot avec la lib ScreenGadget, j'ai juste testé les exemples, c'est excellent.
Fred a écrit :This lib is a mimic of the regular gadget lib so it should be easy for PB coders to get a grip of it. Doc will be ready a bit later
Liste des fonctions de la nouvelle biblio ScreenGadget en attendant la doc :
  • AddScreenGadgetItem(#ScreenGadget, Position, Text$) ; Adds an item to a gadget (ListView, ComboBox etc.)
  • ButtonImageScreenGadget(#ScreenGadget, x, y, Width, Height, ImageID [, Flags]) ; Creates a button image gadget in the current screen or screen window.
  • ButtonScreenGadget(#ScreenGadget, x, y, Width, Height, Text$ [, Flags]) ; Creates a button gadget in the current screen or screen window.
  • CheckBoxScreenGadget(#ScreenGadget, x, y, Width, Height, Text$ [, Flags]) ; Creates a checkbox gadget in the current screen or screen window.
  • CloseScreenGadgetList(#ScreenGadget [, GadgetItem]) ; Closes the current screen gadget list and go back to the previous one.
  • CloseScreenWindow(#ScreenWindow) ; Closes the specified screen window.
  • ComboBoxScreenGadget(#ScreenGadget, x, y, Width, Height [, Flags]) ; Creates a combobox gadget in the current screen or screen window.
  • ContainerScreenGadget(#ScreenGadget, x, y, Width, Height, [, Flags]) ; Creates a container gadget in the current screen or screen window.
  • DisableScreenGadget(#ScreenGadget) ; Disables or enables the #ScreenGadget.
  • DisableScreenWindow(#ScreenWindow, State) ; Disable or enable all user input in the window.
  • EditorScreenGadget(#ScreenGadget, x, y, Width, Height [, Flags]) ; Creates an editor gadget in the current screen or screen window.
  • EventScreenGadget() ; Returns the screen gadget number (#ScreenGagdet) which triggered the event.
  • FreeScreenGadget(#ScreenGadget) ; Frees the specified screen gadget
  • GetScreenGadgetState(#ScreenGadget) ; Gets the state of the #ScreenGadget.
  • GetScreenGadgetText(#ScreenGadget) ; Gets the text of the #ScreenGadget.
  • HideScreenGadget(#ScreenGadget) ; Hides or shows the specified screen gadget.
  • HideScreenWindow(#ScreenWindow, State) ; Hide or show the specified #ScreenWindow.
  • ImageScreenGadget(#ScreenGadget, x, y, Width, Height, ImageID [, Flags]) ; Creates a image gadget in the current screen or screen window.
  • InitScreenGadgets() ; Intialize the screen gadget library for the current screen.
  • IsScreenGadget(#ScreenGadget) ; Tests if the given screen gadget is a valid screen gadget object.
  • ListViewScreenGadget(#ScreenGadget, x, y, Width, Height [, Flags]) ; Creates a listview gadget in the current screen or screen window.
  • OpenScreenGadgetList(#ScreenGadget [, GadgetItem]) ; Makes the #ScreenGadget the current screen gadget list.
  • OpenScreenWindow(#ScreenWindow, x, y, Width, Height [Title$ [, Flags]]) ; Open a new window on the current screen.
  • OptionScreenGadget(#ScreenGadget, x, y, Width, Height, Text$) ; Creates an option gadget in the current screen or screen window.
  • PanelScreenGadget(#ScreenGadget, x, y, Width, Height) ; Create a panel gadget in the current screen or screen window.
  • ProgressBarScreenGadget(#ScreenGadget, x, y, Width, Height, Min, Max [, Flags]) ; Creates a progressbar gadget in the current screen or screen window.
  • RemoveScreenGadgetItem(#ScreenGadget, Position, Text$) ; Removes the item at the specified position from the #ScreenGadget.
  • RenderScreenGadgets() ; Renders the screen window and gadgets on the current screen.
  • ResizeScreenGadget(#ScreenGadget, x, y, Width, Height) ; Moves and resizes the specified #ScreenGadget to the given position and dimensions.
  • ResizeScreenWindow(#ScreenWindow, x, y, Width, Height) ; Moves and resizes the specified #ScreenWindow to the given position and dimensions.
  • ScreenEventType() ; After ScreenWindowEvent(), use this function to determine of which type the event is.
  • ScreenGadgetHeight(#ScreenGadget) ; Returns the height of the #ScreenGadget, in pixels.
  • ScreenGadgetSkin(SkinPart, #Image [, FreePrevious]) ; Set an image for a specific skin part.
  • ScreenGadgetType(#ScreenGadget) ; Returns the type of the specified #ScreenGadget.
  • ScreenGadgetWidth(#ScreenGadget) ; Returns the width of the #ScreenGadget, in pixels.
  • ScreenGadgetX(#ScreenGadget) ; Returns the X position of the #ScreenGadget, in pixels.
  • ScreenGadgetY(#ScreenGadget) ; Returns the Y position of the #ScreenGadget, in pixels.
  • ScreenWindowAnimation(#ScreenWindow, Way, Duration, [, Fading [, Zoom, [x, [y, [, Angle]]]]) ; Setup an animation to open the window.
  • ScreenWindowEvent() ; Check if an event has occurred on any of the opened screen windows.
  • ScrollAreaScreenGadget(#ScreenGadget, x, y, Width, Height, ScrollAreaWidth, ScrollAreaHeight, ScrollStep [, Flags]) ; Creates a scrollarea gadget in the current screen or screen window.
  • ScrollBarScreenGadget(#ScreenGadget, x, y, Width, Height, Min, Max, PageLength [, Flags]) ; Creates a scrollbar gadget in the current screen or screen window.
  • SetScreenGadgetFont(#ScreenGadget, FontID) ; Changes the font which will be used by newly created gadgets.
  • SetScreenGadgetState(#ScreenGadget, State) ; Changes the state of the #ScreenGadget.
  • SetScreenGadgetText(#ScreenGadget, Text$) ; Changes the text of the #ScreenGadget.
  • SplitterScreenGadget(#ScreenGadget, x, y, Width, Height, #ScreenGadget1, #ScreenGadget2 [, Flags]) ; Creates a splitter gadget in the current screen or screen window.
  • StringScreenGadget(#ScreenGadget, x, y, Width, Height, Text$ [, Flags]) ; Creates a string gadget in the current screen or screen window.
  • TextScreenGadget(#ScreenGadget, x, y, Width, Height, Text$ [, Flags]) ; Creates a text gadget in the current screen or screen window.
  • TrackBarScreenGadget(#ScreenGadget, x, y, Width, Height, Min, Max [, Flags]) ; Creates a trackbar gadget in the current screen or screen window.
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SPH
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Re: PureBasic 6.30 (Beta)

Message par SPH »

Il faudrait un exemple de code utilisant toutes ces nouvelles commandes pour qu'on ait une idée des nouveautés... :idea:

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Re: PureBasic 6.30 (Beta)

Message par comtois »

SPH a écrit : lun. 06/oct./2025 18:00 Il faudrait un exemple de code utilisant toutes ces nouvelles commandes pour qu'on ait une idée des nouveautés... :idea:
Tu as un exemple dans le répertoire : Examples/Sources/ScreenGadget.pb and Examples/3D/ScreenGadgetMultipleWindow.pb
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Re: PureBasic 6.30 (Beta)

Message par SPH »

comtois a écrit : lun. 06/oct./2025 18:02
SPH a écrit : lun. 06/oct./2025 18:00 Il faudrait un exemple de code utilisant toutes ces nouvelles commandes pour qu'on ait une idée des nouveautés... :idea:
Tu as un exemple dans le répertoire : Examples/Sources/ScreenGadget.pb and Examples/3D/ScreenGadgetMultipleWindow.pb
Oui, j'avais essayé le premier exemple. Mais je l'ai trouvé très... fade on va dire.
Et comme ta liste de nouveauté est grande, je recherche un code qui est plus explicite (ou "qui contient toutes les nouvelles instructions") :arrow: :idea:

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Re: PureBasic 6.30 (Beta)

Message par comtois »

SPH a écrit : lun. 06/oct./2025 22:11
comtois a écrit : lun. 06/oct./2025 18:02
SPH a écrit : lun. 06/oct./2025 18:00 Il faudrait un exemple de code utilisant toutes ces nouvelles commandes pour qu'on ait une idée des nouveautés... :idea:
Tu as un exemple dans le répertoire : Examples/Sources/ScreenGadget.pb and Examples/3D/ScreenGadgetMultipleWindow.pb
Oui, j'avais essayé le premier exemple. Mais je l'ai trouvé très... fade on va dire.
Et comme ta liste de nouveauté est grande, je recherche un code qui est plus explicite (ou "qui contient toutes les nouvelles instructions") :arrow: :idea:
Tu es un peu bourrin toi des fois ! Il y a 2 exemples ! Teste l'exemple dans la section 3D !
Examples/3D/ScreenGadgetMultipleWindow.pb
Ce qui donne :
Image
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Re: PureBasic 6.30 (Beta)

Message par SPH »

Hooo, d'accord.

En effet, la, je comprend toutes les nouveautés !! 8O

Merci :!:

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Re: PureBasic 6.30 (Beta)

Message par venom »

Merci pour l'exemple gif 8)
C'est étonnant de faire un GUI avec les fonctions 3D même si pour certains styles de jeux ça s'y prête :roll:







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Re: PureBasic 6.30 (Beta)

Message par comtois »

venom a écrit : mar. 07/oct./2025 8:45 Merci pour l'exemple gif 8)
C'est étonnant de faire un GUI avec les fonctions 3D même si pour certains styles de jeux ça s'y prête :roll:
Il n'y a aucune fonction 3D dans la biblio ScreenGadget, elle utilise la biblio VectorDrawing ! C'est pour ça que tu peux l'utiliser aussi bien pour des jeux 2D ou 3D.
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Re: PureBasic 6.30 (Beta)

Message par falsam »

@comtois : Bonjour. Merci pour cet inventaire de fonctionnalités liées à la bibliothèque ScreenGadget 👍

Je vais tester dans la journée.
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Re: PureBasic 6.30 (Beta)

Message par venom »

Autant pour moi :oops:






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